Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2011

Η νηστεία είναι θυσία, η σιωπή είναι εμβάθυνση στον εαυτό, ενώ η προσευχή είναι κραυγή προς το Θεό.


Επανάσταση είναι η αναζήτηση του Θεού

Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

"Πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν οι δε εκζητούντες
τον Κύριον, ουκ ελαττωθήσονται παντός αγαθού."


Οι γενεές των ανθρώπων βρίσκονται πάντα μπροστά στο δίλημμα να αναζητήσουν το Θεό ή να χάσουν την ελευθερία τους και την ψυχική τους γαλήνη, μέσα σε ένα απέραντο τρελοκομείο ή σε μια αόρατη φυλακή . Στην εποχή μας, με τα μέσα που υπάρχουν για να αποτρέπουν τον κόσμο από την Πίστη, το δίλημμα αυτό είναι ακόμα πιο τραγικό, επειδή για πρώτη φορά η γη κινδυνεύει με ολοσχερή καταστροφή. 

Οι σημερινοί άνθρωποι με τη δύναμη των μηχανών δεν ζουν πλέον με τη γη, αλλά εναντίον της γης. Ο φόβος μήπως η γη δεν θα είναι ικανή να τους διαθρέψει στρέφει τον έναν εναντίον του άλλου.

Η παραβολή του Κυρίου για τον άπιστο οικονόμο αποτελεί μια εικόνα του σημερινού ανθρώπου και της αγωνίας του για την επιβίωση. Το Ευαγγέλιο του Λουκά, στο κεφάλαιο 16 γράφει για τον άδικο διαχειριστή: "Tί ποιήσω ότι ο κύριός μου αφαιρείται την οικονομίαν απ΄εμού; σκάπτειν ουκ ισχύω, επαιτείν αισχύνομαι. έγνων τί ποιήσω, ίνα , όταν μετασταθώ της οικονομίας, δέξωνταί μοι εις τους οίκους αυτών."
(Τί θα κάνω τώρα που ο κύριος θα μου πάρει τη διαχείριση; νά σκάβω δεν μπορώ. να ζητιανεύω ντρέπομαι. Βρήκα τί θα κάνω για να με δεχθούν στις οικίες τους οι χρεωφειλέτες του κυρίου τώρα που θα πάψω να είμαι διαχειριστής.)

Κάλεσε έναν έναν τους χρεοφειλέτες και τους χάρισε ένα μεγάλο μέρος του χρέους τους. "Πόσα χρεωστάς εσύ στον κύριό μου;" "Εκατό βαρέλια λάδι". "Πάρε το γραμμάτιο και γράψε γρήγορα πενήντα". Έτσι έκανε σε όλους τους χρεωφειλέτες του κυρίου του. Όταν το έμαθε αυτό ο κύριός του εξέφρασε το θαυμασμό του, επειδή ενήργησε έξυπνα.

Ο Ιησούς είπε την παραβολή αυτή στους μαθητές Του για να τους διδάξει ότι ο πλούτος και τα πλεονεκτήματα, τα οποία έχει κάθε άνθρωπος, ανήκουν στο Θεό, ο οποίος εμπιστεύθηκε τη διαχείρισή τους στον άνθρωπο. Και όποιος τα διαχειριστεί για το καλό του εαυτού του και των άλλων, θα δικαιωθεί απ΄ το Θεό. όποιος όμως είναι ψυχρός και ανάλγητος για τα παθήματα των άλλων και κοιτάζει μόνο τον εαυτό του θα δώσει λόγο για τις πράξεις του στον Κριτή.

Ο Ιησούς τους προτρέπει να μιμηθούν τον άδικο διαχειριστή όχι ως προς το μέσον που χρησιμοποίησε, αλλά ως προς τον φρόνιμο σκοπό της ενεργείας του.

Στην ξένη επιβουλία ο λαός μας νιώθει αβοήθητος. Στρέφει προς τους πολιτικούς τα μάτια του , αλλά δεν υπάρχει ο ικανός πολιτικός να αντιτάξει τη δύναμη του λαού στους τοκογλύφους που λυμαίνονται τη χώρα του. 

Στο βιβλίο "Δρόμος δίχως Θεό δεν αντέχεται" του Σέρβου αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς, ’Εκδοση "Εν πλω", περιλαμβάνεται η απάντηση του Αγίου Νικολάου στην επιστολή που του έστειλε κάποιος άγγλος αριστοκρατικής καταγωγής. Ο επιστολογράφος ρωτάει τον άγιο Νικόλαο Βελιμίροβιτς, τί θέλει η Πρόνοια του Θεού να μας πει με τον Γκάντι; Ο άγιος απαντώντας στο ερώτημα του άγγλου αριστοκράτη, γράφει στην επιστολή του, ότι η προειδοποίηση του Θεού είναι η σημασία προσωπικότητας του ηγέτη του Ινδικού λαού.Η Θεία Πρόνοια προειδοποιεί τους πολιτικούς και τους ηγέτες των κρατών όλου του κόσμου ότι υπάρχουν και άλλοι μέθοδοι στην πολιτική εκτός της επίπλαστης συμπεριφοράς,της πονηρίας και της βίας.

Ο Γκάντι απέναντι στα όπλα, τις σφαίρες και τον στρατό, τοποθετεί τη νηστεία, και απέναντι στις πολιτικές φιλονικίες τη σιωπή. Η πολιτική μέθοδος του Γκάντι είναι εντελώς απλή και οφθαλμοφανής: αυτή δε χρειάζεται τίποτα άλλο παρά τον άνθρωπο ο οποίος κραυγάζει και τον Θεό ο Οποίος ακούει.(...) Η νηστεία είναι θυσία, η σιωπή είναι εμβάθυνση στον εαυτό, ενώ η προσευχή είναι κραυγή προς το Θεό. (...) Ποιος άνθρωπος δεν μπορεί να οπλίσει τον εαυτό του μ΄ αυτό το όπλο; Και ποια σκληρή δύναμη στον κόσμο μπορεί να καταστρέψει αυτό το όπλο;" 
(Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς, Δρόμος δίχως Θεό δεν αντέχεται.... Ιεραποστολικές Επιστολές Α΄, Δ΄Έκδοση, Εν πλω, μετάφραση από   τα Σερβικά:Σβέτλανα Πέτσιν, Ηλίας Σαραγούδας, Νεφέλη Σαραγούδα-Πέτσιν,σελ.222).


Δεν υπάρχουν σχόλια: