Σάββατο, 14 Μαρτίου 2009

Ο Χριστιανικός Γάμος δεν έχει σχέση με τις φαντασμαγορικές τελετές και τον πανάκριβο διάκοσμο.


Οικονομική αποτίμηση μυστηρίου

Είναι κοινοτοπία το να μιλήση κανείς για το πολύ χαμηλό επίπεδο πολλών εκπομπών ―κυρίως μεσημεριανών― της τηλεόρασης. Παρά το απελπιστικό επίπεδό τους, όμως, δεν μπορεί να αγνοήση κανείς την μεγάλη δύναμή τους στην διαμόρφωση απόψεων, ήθους, στάσεων ζωής.

Τον τελευταίο καιρό, λοιπόν, προβλήθηκε έντονα μια έμμεση αρνητική διαφήμιση του θρησκευτικού γάμου, με παράλληλη θετική διαφήμιση του πολιτικού. Ειπώθηκε κατά κόρον ότι στον καιρό της οικονομικής κρίσης δεν συμφέρει ο θρησκευτικός γάμος, γιατί είναι πανάκριβος, ενώ ο πολιτικός συμφέρει, γιατί είναι απλός, χωρίς φαντασμαγορικές τελετές, και φθηνός. Παρουσιάζονταν εμπορικά καταστήματα και μελλόνυμφες που υπολόγιζαν το κόστος του γάμου τους, προκρίνοντας άλλες τον θρησκευτικό, γιατί «θέλαν να ζήσουν για λίγο τον μύθο τους» και άλλες το πολιτικό γιατί δεν μπορούσαν να σηκώσουν τα έξοδα του θρησκευτικού γάμου.

Το μήνυμα που περνούσε μέσα από αυτές τις τηλεοπτικές αναφορές ήταν η πλήρης αποϊεροποίηση του γάμου, αφού η σημασία του μυστηρίου αξιολογείτο από το κόστος των περιττών στολιδιών, που από κοσμικές παρεμβολές, έχουν συνδεθή με το μυστήριο του γάμου.

Τα απαραίτητα υλικά στοιχεία της εκκλησιαστικής τελετής είναι μόνο οι δακτύλιοι (βέρες), τα στέφανα και το κρασί.

Δεν είναι οι περίεργοι ―και ορισμένες φορές εξωφρενικοί― στολισμοί, ούτε οι προκλητικές και πανάκριβες ενδυμασίες, ούτε οι προβολείς και οι κάμερες, που μετατρέπουν τους Ι. Ναούς σε τηλεοπτικά στούντιο και αγνοούν ορισμένες φορές προκλητικά τους Ιερείς και την τελετουργία τους προκειμένου να κάνουν τις λήψεις που επιθυμούν.

Το εκκλησιαστικό μυστήριο του γάμου θέλει σεμνότητα, απλότητα, ησυχία, προσευχόμενο λαό, αλλά και λαμπρότητα που δεν καταργεί όμως τα προηγούμενα χαρακτηριστικά.

Αν θέλη κανείς να είναι εκκλησιαστικά παραδοσιακός, το μυστήριο του γάμου έχει ελάχιστο κόστος. Λείπει όμως από τους πολλούς η αίσθηση της μεγαλοπρέπειας που έχει η φιλόκαλη χριστιανιακή απλότητα, καθώς και η γνώση της δύναμης του μυστηρίου.

Έτσι η τελετουργία του μυστηρίου διανθίζεται με περιττά στολίδια, κοσμικά, άσχετα εν πολλοίς με τους συμβολισμούς της τελετής, ίσως για να καλυφθούν ψυχολογικά και πνευματικά κενά των προσερχομένων.

Γνώση του εν Χριστώ μυστηρίου

Το πως αντιλαμβάνεται κανείς τον γάμο ―ως εν Χριστώ μυστήριο η ως πολιτική πράξη στο Δημαρχείο― είναι κριτήριο για την ποιότητα των αντιλήψεών του γενικά για τον άνθρωπο.

Τι είναι ο άνθρωπος; Μια βιολογική μονάδα; Η κοινωνική ζωή του εξαντλείται στις υποχρεώσεις που έχει ως δημότης η πολίτης; Η έχει βάθος και πλάτος που υπερβαίνουν τους όρους της βιολογικής ζωής, αλλά και τους νόμους κάθε οργανωμένης ανθρώπινης κοινωνίας;

Οι απαντήσεις σ’ αυτά τα ερωτήματα δίνονται ανάλογα με την καλλιέργεια του «κρυπτού της καρδίας ανθρώπου», ανάλογα με το πνεύμα της πίστεως και το βάθος της γνώσεως του εν Χριστώ μυστηρίου του ανθρώπου.

Οι προκλητικές διαφημίσεις του πολιτικού γάμου υποδεικνύουν κατευθύνσεις για ποιμαντικές δράσεις• οι άνθρωποι πρέπει να γνωρίσουμε τον εαυτό μας και του εν Χριστώ μυστηρίου μας την δύναμη.

π.Θ.Α.Β.

Πηγή: ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΉ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: